Se zásahem do výfukové soustavy Toyoty Supra jsem dlouho váhal. Zvažoval jsem řadu výrobců od Borly, přes Fox až po exotické výfuky z Japonska. Zároveň jsem si nebyl jistý jak velkou část výfuku chci vlastně nahradit a to hned z několika důvodů. Nejvíc mi v hlavě zněla obava, že se projeví "baworácké" srdce Supry a každé dobržďování do křižovatky bude doprovázené nekontrolovanou střelbou doprovázenou ťukáním na čelo všech kolemjdoucích. Nechápejte mě zle - naprosto chápu, že spoustě lidem se právě tento projev líbí, ale já cílil na trochu jiný projev. Dalším zdrojem mého váhání pak byl fakt, že Supra se vydává i za hranice ČR a zrovna výfuk by v případě zásadního zásahu do katalyzátoru nebo filtru pevných částic (se kterým neevropští výrobci výfuků vůbec nepočítají) mohl být trnem v oku místním strážcům zákona. No a v poslední řadě, extrémní zásah do katalyzátoru nebo dokonce jeho odstranění by s sebou zákonitě neslo složitou anabázi s odesláním řídicí jednotky to Finska kvůli odemknutí a následnému ladění, které by bylo nutné. A to se přiznávám, že zatím nejsem ochotný podstoupit.
Nakonec se ale podařilo v hlavě uvařit dokonalou kombinaci, která by Supře dodala kýžený sportovní zvukový projev a přitom ji neomezila z pohledu legálnosti na českých, ale i zahraničních silnicích. V případě downpipe nebylo o čem přemýšlet - zde je při zachování legálnosti jediná volba - HJS downpipe se sportovním katalyzátorem a přípravou pro napojení na stávající OPF filtr. Právě tento downpipe má obří podíl na zvukovém projevu a pravděpodobně přihodil i nějaké ty koně pod kapotu Supry. Přitom má homologaci pro běžný provoz a plní emisní normu EURO 6d.
Jak bylo zmíněno výše, na downpipe HJS plynule navazuje tovární OPF filtr pevných částic, který je, bohužel, nutnou součástí každého homologovaného výfuku u současných vozů. Za ním už bylo ale opět vše v naší režii. Pod zadní část Supry se tak nastěhoval nerezový sportovní výfuk Milltek Sport. Ten má opět homologaci pro běžný provoz, zachovává tovární výfukovou klapku a hlavně (!!!) má na svém konci krásné matně černé koncovky, což znamená, že jsem se mohl konečně rozloučit s posledním stříbrným/broušeným dílem na exteriéru Supry - s továrními koncovkami. Černá do současného barevného schématu Supry zapadá mnohem lépe!
Výsledkem je zvuk, který je rozhodně výraznější a sportovnější, než utlumený zvuk sériového výfuku. Umí si příjemně odprsknout, ale není nijak otravný, nerezonuje a neobtěžuje ani při dlouhých cestách. Jediný negativní vliv má zatím na spotřebu - prostě si nemůžu pomoct a každou cestu teď začínám přepnutím do režimu SPORT a přepnutím do manuálního režimu. Moje uši si užívají nádherný dospělý projev, ale moje oči už dlouho neviděli nájezd větší než 350 km na nádrž. Ostatně, zvuk a celou cestu k němu můžete posoudit v našem videu na YouTube.
Kromě výfuku jsme ale upravili i další zásadní část Supry, a to její brzdovou soustavu. Se Suprou jsem už několikrát zavítal na okruh a vím, že konstrukčně jsou její brzdy na tom velmi dobře. Zatím teda neuvažuju o výměně za velký brzdový kit (i když by mu to za kovanými koly BC Forged určitě moc slušelo), ale sáhl jsem po mnohokrát osvědčených brzdových komponentech od australských DBA. S těmi mám už bohaté zkušenosti z předchozích projektů, a tak jsem věděl, co od nich můžu očekávat. Na přední nápravu se nastěhovaly drážkované kotouče DBA 4000 Series T3 s trojsměrným drážkováním a termálními značkami. Na zadní nápravu pak byly použity kotouče DBA Street Series T2 s dvousměrným drážkováním - vyšší série kotoučů není pro Supru k dispozici. Oba typy kotoučů samozřejmě používají patentovanou vnitřní stavbu kotouče nazvanou "Kangaroo paw" (klokaní tlapa). Kotoučům při brzdění sekundují perfektně sladěné brzdové desky DBA Xtreme Performance. Ty jsem si oblíbil hned z několika důvodů. Nejsou hlučné ani na drážkovaných kotoučích, perfektně fungují i při opakovaném silném brzdění a navíc fungují už od nízkých teplot (jen lehce nad sériovými deskami).
Když už jsem se rozhodl pro upgrade brzdové soustavy, byl by hřích nevyměnit brzdové hadice za opletené sportovní kousky. Ty dodala britská firma Forge Motorsport (resp. její divize Hose Technik). Hadice zajistí, že veškerý tlak bude skutečně přenesený z brzdového pedálu na pístky třmenu a nebude se ztrácet kvůli nafukujícím se gumovým hadicím. V hadicích navíc samozřejmě nově proudí závodní brzdová kapalina Millers Oils se suchým bodem varu přes 300 stupňů. Utavit takové brzdy teď bude pravděpodobně už dost velká výzva i na závodním okruhu.
Třešničkou na dortu je pak vyztužení/podpěra brzdového válce od Verus Engineering. Tuhle americkou firmu a její produkty jsem si za poslední roky hodně oblíbil, protože se opravdu zaměřují na technické vychytávky, které řeší skutečné slabiny jednotlivých modelů aut, pro které své produkty vyvíjí.
Ve volných chvílích už zbývalo jen dostat pod kapotu oil catch tank Forge Motorsport a hliníkový charge pipe MMX Performance, které jsem pro Supru měl už hooooodně dlouho připravené ve vitrínce. Pod kapotou Supry jim to ale sluší mnohem víc a navíc průchodnější výfuk spolu s hliníkovým charge pipe dává nově ještě víc zvukově vyniknout karbonovému sání Eventuri, které je na Supře od samého začátku jejích úprav.
Snad se vám stávající úpravy Supry líbí a třeba pro vás budou i inspirací k tomu, co můžete upravit i na svém autě. Můžu slíbit, že tímhle jsme rozhodně se Suprou neskončili. Takže nás sledujte i nadále a my vám z každé nové úpravy dodáme pořádný report na sociálních sítí, na YouTube a samozřejmě i tady v Blogu Escape6.
David
Jsme rychlí - skladové položky expedujeme do 24 hodin.
Máme vlastní sklad a většinu sortimentu držíme skladem.