Se sportovními volanty podobnými těm dnešním se setkáváme téměř od počátku motoristické historie. Za první zdokumentované použití volantu je považováno jeho nasazení v závodu Paris-Rouen v roce 1894. Tento závod probíhal na otevřených silnicích a volant byl nepostradatelným prvkem pro vyhnutí se chodcům, koním a dalším zvířetům. Od té doby prošla podoba volantu obrovským vývojem. V dnešní době v sobě tovární volant sdružuje přírubu na volantovou tyč, samotný věnec volantu, klakson, airbag a často i složité multifunkční ovládání bezpečnostních a komfortních funkcí vozu. Na první pohled se tak zdá, že na volantu již není co vylepšit.
Pokud se ale bavíme o volantu pro sportovní nebo závodní využití, případně bereme volant jako designový prvek interiéru vozu, lze ho vylepšit konkrétním potřebám hned v několika ohledech:
- PRŮMĚR - průměr je pravděpodobně tím nejdůležitějším údajem z hlediska rozměrů volantu. Sériové vozy jsou zpravidla vybaveny volantem většího průměru, který usnadňuje ovládání vozu i méně fyzicky zdatným řidičům (i když jim dnes pomáhá výrazně přeposilované řízení). V naší nabídce naleznete volanty od 250 mm do 380 mm, kdy nejmenší průměry jsou určeny primárně pro formulové vozy, vzy kategorie GT nebo motokáry a často nemají připraveny žádné montážní otvory, nebo mají tři montážní otvory. U volantů s klasickou šestiděrovou roztečí se setkáváme zpravidla s volanty od 300 mm do 380 mm. Malý průměr znamená rychlou reakci vozu na každý pohyb, zatímco velké průměry dodají přesnost řízení v menších rychlostech (například pro off-road).
- PROHLOUBENÍ - u řady volantů se setkáváme s prohloubením, které může být malé (30-40 mm), ale i velmi výrazné (70-90 mm). Prohloubením se volant přibližuje řidiči a ten na něj může působit větší silou při náročných manévrech (rally, drift apod.), případně umožňuje ideální nastavení jezdecké polohy u vozů, které mají změněnou pozici desačky a pedálů.
- MATERIÁL - sportovní/závodní volanty jsou nabízeny v celé řadě materiálů použitých jako potah věnce. Každý z nich má přitom své výhody a nevýhody:
Semiš je dnes asi nejpoužívanějším materiálem pro motorsport. V kombinaci s vhodnými řidičskými rukavicemi poskytuje maximální grip. Volant nemá sklony k prokluzu. Je ale potřeba počítat s kratší životností a většími nároky na péči.
Kůže je oprosi semiši výrazně odolnější. V kombinaci s koženými rukavicemi nebo rukavicemi se syntetickým povrchem dlaně a spodku prstů máte stále dostatečný grip. Bez rukavic však může klouzat, zejména pokud se vám potí ruce.
Dřevo vypadá skvěle ve veteránech a klasických vozech. V kombinaci s koženými rukavicemi nebo rukavicemi se syntetickým povrchem dlaně a spodku prstů nabízí stále dostatečný grip. Bez rukavic může hladký povrch dřeva pod rukami klouzat. Dřevěné volanty se stářím neztrácí téměř nic ze svého vzhledu.
V naší nabídce naleznete široký sortiment volantů pro závodní vozy, sportovní vyžití na okreskách i ty nejpropracovanější tuningové projekty a to od světových výrobců jakými jsou Sparco, MOMO, OMP, NRG Innovations.