Každý z nás se postupem času jízdně vyvíjíme, jsme náročnější, zkušenější a máme stále větší nároky na možnosti nastavení podvozku a dalších částí vozu. Věřím, že stejně jako mně, tak i mnohým z vás nejdřív stačilo, abychom auto snížili pomocí sportovních pružin nebo základního podvozku. Nižší poloha auta samozřejmě vypadala líp na pohled, auto v zatáčkách působilo jistější a stále rychlejší průjezdy zatáčkou nám dokázaly vykouzlit úsměv na tváři. Dřív nebo později jsme ale zpravidla narazili na limity takové základní úpravy podvozku. Některé cesty prostě byly rozbitější a zrychlovat na nich už hraničilo s bezpečností. Jindy se člověk rozhodl schopnosti auta posunout použitím UHP/semislick pneumatik, ale zde narazil na tovární rozsah nastavení geometrie pro jejich optimální využití. Dokonce i instalace bezpečnostního rámu a s ní spojené omezení kroucení karoserie ovlivňuje chování podvozku. Takže přišel čas na opravdový upgrade podvozku.
Jenže jaký podvozek v danou chvíli zvolit? Pokud potřebujeme ideálně možnost nastavení tuhosti v obou směrech (roztažení i stlačení tlumiče) a možnost nastavení geometrie kol pomocí horního uložení, až dosud jsme byli odkázaní na nejvyšší řady podvozků světových výrobců, které byly kromě vysoké ceny také poměrně úzce zaměřené na čistě okruhové použití. To s sebou navíc často přinášelo absenci jakékoliv evropské homologace (TÜV/ABE apod.). To vše se teď mění, jelikož výrobce ST Suspensions přichází na trh s novinkou v podobě plně stavitelného podvozku ST XTA Plus 3!
Podvozek ST XTA Plus 3 přenáší vrcholnou technologii nastavení ze závodních podvozků do podvozku pro primárně civilní použití. Jedná se aktuálně o nejvšestrannější podvozek v nabídce ST Suspensions pro milovníky rychlých okresek, serpentýn, táhlých zatáček a celkově sportovní jízdy, která nám dělá takovou radost. A to vše je navíc doplněné o evropskou homologaci TÜV, která zaručuje bezpečné použití na konkrétním typu vozu.
Možnosti nastavení podvozku jsou téměř nekonečné:
Výška je plynule nastavitelná pomocí pohybu matice po lichoběžníkovém závitu na těle tlumiče nebo na výškově stavitelném členu na zadní nápravě. Samotná matice je vyrobena z nerezové oceli, která je před povětrnostními vlivy a korozí chráněna obalem z polyamidového kompozitu.
Jsou pro vás pojmy ohledně nastavení tuhosti nové, ale rádi byste se dozvěděli o tom, co přesně které nastavení ovlivňuje? Dobrá, pojďme na to! :-)
Nastavení tuhosti odskoku tlumiče (pohyb při roztažení tlumiče):
Pokud nastavíte odskok na vyšší tuhost, pak bude auto přesněji kopírovat profil silnice, po které jedete. Získáte tak lepší kontakt s vozem a potlačíte "žvýkavý" efekt při rychlé jízdě. Nastavení vyšší tuhosti tlumiče se nastavuje pohybem otočného voliče ve směru hodinových ručiček.
Pokud naopak nastavíte nižší tuhost tlumiče, zvýšíte tím jízdní komfort. Vůz se stane pohodlnějším pro delší cestování, protože vám nebude dávat vědět o každé nerovnosti. Poháněná náprava pak navíc získá lepší trakci. Nastavení nižší tuhosti tlumiče se nastavuje pohybem otočného voliče proti směru hodinových ručiček.
Nastavení tuhosti komprese tlumiče (pohyb při stlačení tlumiče):
Pro získání co největší přesnosti v řízení je žádoucí vyšší tuhost tlumiče ve směru stlačení. Omezí se také kroucení karoserie. Nastavení vyšší tuhosti tlumiče se provádí otočením voliče ve směru hodinových ručiček.
Při nižší tuhosti tlumiče ve směru stlačení dojde ke zvýšení jízdního komfortu. Hmotnost vozu se více přenáší na pneumatiky při přesunu váhy v zatáčkách a ty pak mají větší grip. Nastavení nižší tuhosti tlumiče se nastavuje pohybem otočného voliče proti směru hodinových ručiček.
V případě podvozku ST XTA Plus 3 je možné nastavit tuhost ve směru stlačení odděleně pro nízkofrekvenční a vysokofrekvenční kmity. Co tím je myšleno?
Nízkofrekvenčními kmity myslíme zejména houpavý pohyb v souvislosti s povrchem silnice. Jedná se o takové kmity, kdy dochází k pomalému pohybu tlumiče. Tyto kmity nejvíce ovlivňují přesnost řízení a projevují se také například při akceleraci vozu. Ovlivnit mohou také grip pneumatik a jejich zahřívání.
Z toho vyplývá, že vysokofrekvenční pohyb je takový, kdy se tlumič vlivem nárazu pohybuje nuceně vysokou rychlostí. Nejčastěji se tak jedná o přejíždění výmolů, zapuštěných výstupů kanalizace, vystouplých dilatačních spár, retardérů apod. Takový náraz může výrazně ovlivnit stabilitu karoserie za jízdy.
Tím ale možnosti nastavení podvozku ST XTA Plus 3 stále nekončí! Ptáte se čím ještě je možné nastavení podvozku ovlivnit? Na začátku jsme zmínili, že podvozek ovlivňuje také vzhled vozu. Proč by ale ta úprava vzhledu nemohla začít právě na podvozku? Díky programu "ST MAKE_it_YOURS" si můžete nakonfigurovat barvu pružin právě vašeho podvozku ST Suspensions. Na výběr máte z 18 odstínů, které si můžete reálně prohlédnout i na našem showroomu, kde máme vystavené vzorové nalakované pružiny. Pružiny pak můžete navíc doplnit o vlastní nápis, heslo nebo slogan, který na ně bude natištěn.
Jak napovídají široké možnosti nastavení podvozku ST XTA Plus 3 a jeho zaměření na sportovní jízdu, bude jejich nabídka zahrnovat zejména modely se sportovním potenciálem. Už teď najdete v naší nabídce podvozky pro vozy jako:
BMW řady 1
BMW řady 2 včetně modelů M2
BMW řady 3 včetně modelů M3
BMW řady 4 včetně modelů M4
Mercedes-Benz třídy A
Mercedes-Benz třídy CLA
Ford Focus
Ford Mustang
Honda Civic
Nissan S14
Seat Leon
Subaru BRZ
Toyota GT86
Volkswagen Golf 7
a další modely rychle přibývají.
Jsme rychlí - skladové položky expedujeme do 24 hodin.
Máme vlastní sklad a většinu sortimentu držíme skladem.